onsdag 5. desember 2012

Berentsen Juleøl. 5 desember

Berentsens Juleøl

Berentsens Brygghus, Norge. ABV:4,7%


"Kjære ølvenn!
Til jul nytes kun det beste, derfor har vi brukt utsøkt spesialmalt og humle i våre brygg. Vårt juleøl vil vøre en utmerket følgesvenn til våre lokale mattradisjoner. Passe mørkt og passe søtt med en fin avdempet bitterhumle til slutt. Vi takker for patriotismen, og for at du velger et lokalt produsert øl. Det er dette som gjør det mulig å drive et lokalt bryggeri.
God jul ønskes deg og dine!"

Beretsens Brygghus er et bryggeri med mange produkter i porteføljen sin, og dette kan du lese om her.
Personlig synes jeg Berentsen har noe varierende kvalitet på ølet sitt, og siden dette ølet var et nytt bekjentskap var spenningen absolutt til stede.

Må vel om ikke annet enn av ren kuriosia nevne at Egersund har sitt eget Stonehenge, nemlig Stoplesteinan.


Runa og Tigra's juleverksted, Berentsen Juleøl i sentrum...

Lukten var meget "tomtebryggaktig", og den hadde en meget fin mørk rødfarge. Overraskelsen kom imidlertidig når jeg tok den første slurken. Dette bar ikke preg av tradisjonelt juleøl i det hele tatt, veldig brent og med en kort ettersmak av lakris. Hadde dette blitt servert meg i en blindtest ville jeg muligens gjettet på stout. Men misforstå meg ikke her, dette er et meget godt øl og jeg anbefaler i høyeste grad dette brygget. Ble bare litt satt ut.....20.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar