onsdag 19. desember 2012

Helt Gull. 19 Desember

Hønefoss Brygghus Helt Gull

Krönleins Bryggeri, Sverige. ABV:4,7%

"Helt Gull fra Hønefoss Brygghus er et mørkt, fyldig juleøl av ypperste kvalitet. Helt Gull er brygget på kjærlighet og på håndverkstradisjoner som går tilbake til 1836. Helt Gull er laget i samarbeid med Sveriges eldste bryggerifamilie. Krönleins Bryggeri er kjent for sitt øl i verdensklasse."

Så kommer det store spørsmålet: er dette et Norsk øl når det er brygget i Sverige? Om det kan vi vel mene mye, men personlig sorterer jeg det under etiketten "Norge". Oppskriften er Norsk, foretaket "Hønefoss Brygghus" er Norsk, ølet blir kun ditribuert i Norge og i tillegg ble ølet tidligere produsert på Det Lille Bryggeriet på Rena. Til sammenligning sorterer jeg alle Mikkeller sine øl under "Danmark" siden opprinnelsen er derfra og Heineken og Carlsberg som er drukket her på berget er sortert under henholdsvis "Nederland" og "Danmark" selv om de er brygget på lisens i Norge.

Håper dette virker oppklarende på min egen forvirrende måte, og dersom noen vil pirke på dette og evt diskutere videre, -Sod off!

Gull og Gris, en uslåelig kombinasjon!

Et av mine favorittøl! Dette ølet kan brukes til alt! Flott duft, fin farge, utrolig avbalansert smak, lettdrikkelig.... lovordene står i kø. I tillegg klarer jeg ikke bli lei av dette. 25!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar