tirsdag 31. desember 2013

Ølåret 2013, et tilbakeblikk.


Ser litt uopplagt ut, men det er tross alt en ølblogg....
...og nyttårsaften
Vi befinner oss på tampen av året og tiden er inne for en rask evaluering av året som har gått. Tett oppunder 100 blogginnlegg har det blitt som er en dobling fra 2012. Året har så absolutt hatt sine ølmessige høydepunkter og jeg vil spesielt trekke frem den alternative sommerøltesten på Ølakademiet, besøket hos Arthur på Ruten Fjellstue, tildelingen av den gylne øljekk på Smalt & Godt-festivalen og Haandfestivalen i Drammen.

Deler av ølkjelleren på Ruten Fjellstue.
En av nedturene derimot var at jeg ble invitert til å sitte i smakspanelet under Dagbladets store juleøltest men klarte av tidsmessige årsaker ikke å få gjennomført dette. (Bare å invitere meg igjen Jørn Tore...)

Trofast reisefølge og charterentusiast....
Av utenlandsturer har det vel ikke vært de helt store øl-landene som ble besøkt, men både Spania, Bulgaria og Hellas klarte å by på skjulte juveler. Av alle jaktformer så er nok øljakt det morsomste (og den letteste kvoten å fylle...). Det kommende året planlegges det ferieturer både til London og Danmark, samt spillejobb i Tyskland så 2014 virker lovende både på øl og kulturfronten.

Resultat av øljakt: San Augustin, Gran Canaria.
Over: Golden Sands, Bulgaria. Under: Balchik, Bulgaria.
Russisk dunder.....
Over: Ixia, Rhodos. Under: Rodos by, Rhodos.
Herreklubben VI har i 2013 drukket juleøl, djeveløl, islandsk øl, øl i Drammen, øl på Jessheim, verdens sterkeste øl og nå er vi i gang med juleøl igjen. I tillegg hadde vi en meget vellykket klubbutflukt til København. Klubbkontoen vokser i et forrykende tempo så hvor ferden går videre i 2014 er ikke godt å si. Takk for året som har gått karer.

To enestående klubb-brødre
 
Men vi kommer ikke unna ørlitt negativitet når vi summerer opp året heller. Vår alles kjæledegge bak bardisken på Kooperativen igjennom mange år, Tor Simen Granum har tappet sin siste øl. Nå er det andre rør og koblinger som venter i en ny bransje. Jeg ønsker deg lykke til videre, Tor Simen og jeg vil savne din kunnskap, ditt engasjement og din til tider svært dårlige humor men vi sees vel sporadisk på samme siden av bardisken!

Koopen uten Granum, blir som Maiden uten Dickinson...
I tillegg vil jeg takke alle som kjøper med seg øl til meg fra diverse eksotiske destinasjoner. Ingen nevnt, ingen glemt.

http://www.youtube.com/watch?v=3Uo0JAUWijM
Abba - Happy New Year

2014 lover også godt. Øltrenden er fremdeles ikke over, reisedestinasjonene ser spennende ut og jammen så kommer mitt første selvbryggede øl til å se dagens lys også. Jeg vil med dette ønske alle lesere Godt Nytt År fra Solbukken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar