søndag 29. desember 2013

Hertog Jan Dubbel

Arcense Bierbrouwerij (InBev), Nederland. ABV: 7,3%

Tilgjengelighet: Utlandet/Egenimport.

"Hertog Jan Double is a top-fermented, traditonal beer. it is a brand brewed With passion. Hertog Jan Double is for beer lovers, connaisseurs, with an appreciation for natural, tasteful beer. It is characterized by a full red Brown color, Taste it's full body and pleasantly bittersweet aftertaste.

Har hatt en flaske Hertog Jan stående i barskapet mitt siden 2004. Flaska ble innkjøpt i halvfylla (eller hel...) i enten Hirtshals eller Fredrikshavn. Jeg fikk tilsendt i overkant mange gratisbilletter til minicruise på denne tiden så det kan være litt vanskelig å skille... jeg kjøpte nok flaska hovedsaklig på grunn av designet, en helstøpt svart keramikkflaske med naturkork, lekker! Hertugen ble deretter satt litt langt bak i vitrineskapet og siden glemt helt til jeg hadde et lite ryddesjau her i fjor. Ølet hadde da overskredet holdbarhetsdatoen sin med 5 år så jeg satte den bare rolig tilbake på plassen sin mens jeg fremførte en diskret liten ed over at jeg ikke hadde husket på denne flasken tidligere. Ettpar måneder senere var jeg innom en dansk dagligvareforretning og så sannelig, det sto Hertog Jan Dubbel. En ensom nedstøvet flaske i hylla som formerlig ropte etter en norsk mann som kunne adoptere ham og ta ham med tilbake til det lovende landet med fjell og olje. Jeg tok ansvar og nå er Hertugen på plass på Storløkka klar til innsats!


Auda, etter en så lang innledning og såpass lang ventetid måtte jo dette ølet være en skuffelse. Klart co2 preg og lite som minner om en "Dubbel". Med en såpass delikat presentasjon og innpakning er det synd at ølet faller litt igjennom. Hadde man sammenligner dette ølet med en Trappist-Dubbel burde nok Hertug Jan frasagt seg adelstittelen, Brabant, Lothier og Limburg umiddelbart. 16.

PS. Hertug Jan brygger i tillegg 8 andre øl. Det er mulig disse holder høyere nivå. Jakten fortsetter!

UKE 52, 2013.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar