søndag 6. oktober 2013

Wangensten Rakøl

Ægir, Norge. ABV: 4,7%

Tilgjengelighet: Butikker i Valdrestraktene.

"Rakøl - det eneste rette følget til rakfiskmåltidet. Rakfisk rører ved sjelen i norsk mattradisjon. Den gamle delikatessen fra fjelldalene har spredd seg over hele landet. Rakfiskprodusenten Jørn Wangensten AS har utviklet Rakøl etter gamle bryggeoppskrifter fra Valdres."

Så var atter en gang rakølet i hus....jeg smakte dette ølet første gang i fjor og noterte meg da at det ikke harmonerte veldig til akevitt. Siden det hersket usikkerhet rundt hvorvidt dette ølet skulle bli produsert i år hadde jeg gjemt unna ei flaske fra i fjor men siste ukers fjellfarting har resultert i nyinnkjøpte varer fra årets produksjon så her er det duket for en sammenligning. Har et års flaskemodning gjort noe med smaken?

Nytt VS Gammelt.
Ølet er godt det, absolutt. Sikkert fint til rakfisk også DERSOM man velger å kutte ut akevitten. I mitt tilfelle er ikke det aktuelt så dermed faller ølet litt igjennom siden det er ment til nettopp dette....årets VS fjorårets er egentlig ikke noe å snakke om da det var minimale forskjeller. Jeg står ved tidligere rating: 17.

 

UKE 40, 2013.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar