onsdag 2. oktober 2013

Lukta av haust.

-E vil påstå at rakafisk med lauk og lefse, er eit kjemisk produkt verdt ein Nobel-pris.
                                 -Hellbillies-

Atter et høstmåltid i akevittens tegn står for døren, og denne gangen er det Valdresspesialiteten rakfisk som står på menyen. Det produseres mye rakfisk i Norge, og siden jeg er i den bransjen jeg er har jeg vært så heldig at jeg har fått smakt på et utall varianter opp igjennom årene, således skal jeg ha ryggdekning for mine uttalelser, men likefremt så må ikke mine meninger oppfattes som en fasit på noen måte.

Min favorittfisk kommer fra Valdres. Nærmere bestemt fra de seks gårdene som utgjør Valdres Rakfisk BA. Hande, Haadem, Trøsvik, Lofoss, Røn og Noraker. Alle leverer prima varer, Norsk oppdrettsørret av den beste kvalitet i tre styrkegrader, mild, lagret og vellagret. Personlig går jeg alltid for vellagret, men rakfisknoviser bør nok styre unna denne i innkjøringsfasen da den kan være "noe for spesielt interesserte".

Tilbehøret hersker det uenighet om men at det skal serveres øl og en eller annen akevitt til pleier man å sams om, dilemmaet er jo som vanlig hvilket øl? Det finnes et rakøl på markedet men jeg har ikke helt fått dette ølet til å harmonere med dram. Akevitten får et voldsomt alko-stikk noe som ødelegger hele totalopplevelsen. Godt øl, men passer best før eller etter maten. Med såpass smaksrik mat bør man velge seg et øl uten altfor mye "dilldall" og jeg synes Aass Halling er et utmerket alternativ, evt øl fra Valdres Gårdsbryggeri dersom man vil holde seg innenfor ett dalføre. Rakfisk kan forårsake hodepine og uro i kroppen, men det er det verdt!

PS. Arne Moeslåtten som har skrevet Hellbillies-låta -Rakafisk, liker ikke rakfisk.....men låta kan du høre her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar