lørdag 13. juli 2013

Holtens Hvete

Holtens, Norge. ABV: 5,5%

Tilgjengelighet: Utvalgte pol.

"Holtens Hvete er inspirert av Belgisk witbeer. Ølet er smaksrikt, friskt og fyldig. Passer i godt lag med mange typer mat. Nyt den som en vin i et stort klokkeformet glass."

Dette hveteølet fra relativt ferske Holtens i Stavern inneholder lokale ingredienser som korn fra Foldvik og Farrisvann. En venn av meg var tilfeldigvis innom polet i Bodø (ja faktisk), og brakte med seg denne flasken hjem.

Jeg har et litt komplisert forhold til hveteøl....jeg liker de fleste dunkel-utgavene, mens de lyse til tider kan inneholde vel mye syre. Dette ølet overrasket meg allerede av utseende. Ølet var betraktelig mørkere på farge enn f.eks Erdinger og andre kommersielle aktører. Smaken var også langt fyldigere enn man er vant til, mye korn, såpass utpreget at det minnet mer om enkelte Saison'er jeg har smakt enn den tradisjonelle weissbier'en. Ett godt øl, men en anelse schizofrent. 20.

 

UKE 28, 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar