søndag 4. august 2013

Punk IPA (International IPA Day 2013)

Brewdog, Skottland. ABV: 5,6%

Tilgjengelighet: Vinmonopolet.

"Welcome to a post Punk apocalyptic mother fucker of a pale ale. A beer that spent its formative years Blitzkrieg bopping around India and the sub continent. Quintessential Empire with an anarchic twist. God save the Queen and all who sail in her. Raising a Stiff Little Finger to IPAs that have come before and those it is yet to meet. Turn up the volume Pay the man. Embrace the punked up, fucked up outlaw elite. Never Mind the Bollocks this is the real shit."

International IPA Day gikk av stabelen 1 August og ble lansert første gang i 2011 som en verdensomspennede markering for håndverksbryggere, mikrobryggerier og ølfantaster.
Endelig en dag som har noe for seg, var min første tanke, kalenderåret er jo fra før av fylt godt opp med merkedager som soppens dag, fårikålens dag, refleksdagen, epledagen og den internasjonale eggdagen...(alle disse er høyst reelle, bare å slå opp...), men nå altså India Pale Ale dagen. Ølstilen IPA skal jeg ikke kåsere noe særlig om, dersom du er interessert, sitter du sannsynligvis på den kompetansen du føler du trenger om emnet, og dersom du ikke er interessert, ja da er du nok bare inne på denne bloggen for å finne ut hvor mye jeg drikker....


Dette er etter min mening den beste IPA'n jeg vet om. Den er fruktig, lett og ikke altfor alkoholholdig. En bekjent av meg har karakterisert den som "tropisk nektar med kullsyre", en sammenligning jeg absolutt kan forstå. Som ren IPA er vel ikke Punk helt sjangerriktig og det er derfor jeg ikke kan gå høyere på skalaen enn 21. Men bevares, et fantastisk godt øl, og International IPA Day skal nok markeres i årene fremover.

UKE 31, 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar