lørdag 31. august 2013

Frydenlund Pilsner

Ringnes Bryggerier, Norge. ABV: 4,5%

Tilgjengelighet: Veldig tilgjengelig!

"Frydenlund ble grunnlagt i 1859 av Mads Langaard. En livsnyter, en sann visjonær. Og vi liker å tro at han etterlot litt av seg selv i ølet han brygget - Frydenlund har nemlig karakter. Den kommer fra en 150 år gammel overbevisning om hvordan øl egentlig skal brygges; med dyp lidenskap til bryggerifaget, en unik gjær, rike mengder av den aller beste humle og malt og friskt vann. Det blir godt øl av sånt!
Frydenlund - for oss som elsker øl."

La meg med en gang forklare hvorfor ukens øl ble noe så til de grader kommersielt som dette. Den 18 August forlot en av mine store helter denne verden, vi snakker her selvfølgelig om Norges største komiker de siste 50 årene, nemlig Rolv Wesenlund.

Wesenlund (som for øvrig ble kåret til årets ølhund i 1985), kan du finne haugevis av klipp av på Youtube og alle har sin egen favoritt så jeg skal ikke kaste bort dyrebar bloggplass på linking til Supperåd, Fustasjoppheng og Volvo Sonett.

Den mest kjente figuren Wesenlund gjorde, var nok utvilsomt Marve Fleksnes, og det er her Frydelund Pilsner kommer inn. Etter en rask gjennomgang av Fleksnes samlede fataliter, har jeg funnet ut at hovedpersonen drikker både pjolter, dram og knert opptil flere ganger, men øl dertil sjeldnere. Det første tilfellet jeg fant var i Fleksnes-episoden "Seier'n er vår" fra 1976. Marve tar toget til skøyte-VM i Gøteborg sammen med en kamerat og hans kone spilt av en purung Jorunn Kjellsby. Denne gjengen går ikke av banen for et lite vorspiel på toget og det drikkes Frydenlund pils med begge henda. Episoden er fra 1976 altså fra en tid da Frydenlund var et selvstendig bryggeri. Frydenlund kan du lese om her, Jorunn Kjellsby finner du mer om her, og her kan du se Fleksnesepisoden i sin helhet.


Frydenlund Pilsner tar ikke akkurat av, og det er vel ingen dårlig skjult hemmelighet at dette kun var en unnskyldning for å ytre noen ord i anledning anledningen....Klassisk norsk pilsner, kanskje noe surere enn snittet men overall en intetsigende sak. 15.

PS. En liten digresjon: for 20 år siden befant jeg meg ved Wesenlunds sommerresidens i Edward Munchs gate i Åsgårdsstrand. Wesenlund befant seg i hagen med løvsuger og røde sokker og jeg hadde "tilfeldigvis" Dagbladets Sommerkassett fra 1979 med meg der jeg på mitt mest ydmyke spurte om han kunne signere den til meg, selvfølgelig svarte han og spurte hva jeg het, hvorpå han ytret noe om at han hatet dobbelnavn.....
Den signaturen har jeg fremdeles, der står det: Til Jon-Robert, fra Rolv-Helge.

UKE 35, 2013.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar