fredag 27. juni 2014

En Pil(s)grimsreise.


Jeg har tilbrakt de siste dagene i paradis! I hvert fall så nære paradis som en som jeg kan komme. For en som elsker gamle bygninger, historisk sus, dunkle lokaler med brystninger i mørke tresorter, svinekjøtt, pølser og øl så må vel Praha være det mest perfekte reisemålet man kan besøke.
Svart/Hvitt
Dette er min andre tur til Tsjekkia.. forrige tur var i '93 og jeg minnes ganske tydelig at den gang var byen i svart/hvitt og ølet kostet 2 kr, men her hadde det tydeligvis skjedd ting for nå sto byen frem i farger samt at ølprisen hadde dratt seg opp i mot tier'n. Verden går tydeligvis fremover og det er jo positivt.
Farger....
Praha er en stor by. Fruen og jeg hadde stor glede av en bok som heter: "A pissheads pubguide" for å finne interessante steder (boka er anmeldt under "bøker" på bloggen), og dette var meget vellykket, men jeg anbefaler ikke å ta flere av bokas anbefalte pub-runder i løpet av en dag da det kan ende med at man fort ikke helt vet hvilken side av elva man er på....

På slutten av dagen andre pub-
crawl, og ja det har sklidd ut...
Er man på øl-turist i Praha kan man få både i pose og i sekk, vi besøkte både nyere mikrobryggerier, velrenommerte ølkjellere og steder som var en blanding av begge.

Runa på Ferdinanda avd gamlebyen...
sannsynligvis det mest moderne stedet
vi var innom. Legg spesielt merke
til den Byggmakker -inspirerte
krydderholderen.....
Vi dumpet også tilfeldigvis innom et marked som solgte alt ifra hestesko til hestebiff. Her kunne de også tilby mjød, pølser av villsvin, gensere strikket av gnom-skjegg, håndvrengt sviske-vin og småskala-øl som var såpass småskala at Untappd-app'en min hang seg når jeg skulle legge de inn...

På marked: Øl med høyt konsonant-nivå inntas.....
Ølet i Praha holder generelt et meget høyt nivå samtidig som "gigantene" ikke helt har satt inn støtet her. Ettpar Irske puber passerte vi, men man drar da vel for faen ikke til Böhmen for å gå på Irsk pub?

På toppen av overrennet....
Skal jeg oppsummere litt på slutten av innlegget her må det nok bli at dette sannsynligvis er den mest vellykkede øl-turen jeg har vært på. Vi gjorde ganske godt grunnarbeid før turen, men ting ble aldri helt som planlagt. Mye av grunnen til dette er at stort sett "alle" stedene her er trivelige og alle stedene serverer godt øl, så min anbefaling til dere som drar til destinasjonen er å la det impulsive livet råde. Husk bare at det er ikke langt utenfor torget i gamlebyen du trenger å bevege deg før det rot-ekte Praha fanger deg! Praha er såpass stort at alle kan finne sin egen favoritt!

 
Her finner dere noen linker som muligens kan være nyttige.
 

Hvor faen er vi?.....
Igjen, takk for turen, Runa!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar