lørdag 29. juni 2013

Stolichno Bock Beer

Pivovaren Zavod Zagorka, Bulgaria. ABV: 6,5%

Tilgjengelighet: Sporadiske butikker og bevertningssteder langs Svartehavskysten.


Siden forrige uke ble unnagjort i Bulgaria er det vel på sin plass med et Bulgarsk øl denne gangen. Jeg pleier å starte disse anmeldelsene med å sitere teksten på boksen/flaska, men jeg vil anta at det er en forholdsvis lav andel av leserne som behersker det Kyrilliske alfabetet, så dermed står vi over akkurat den informasjonen denne gangen....(klager kan sendes dersom dette ble oppfattet som diskriminerende).

Stolichno er ikke et øl som er lett tilgjengelig på turistdestinasjonene i Bulgaria. Det er mulig situasjonen er noe annerledes inne på fastlandet, men de gangene jeg besøker Bulgaria er det først og fremst som turist og ikke som landbrukskonsulent eller lignende.

Drakk dette ølet første gangen for 2 år siden og ble mektig imponert. I år kjøpte jeg derfor med meg etpar eksemplarer hjem for å sjekke ut i ro og mak ved stuebordet.

Når jeg drikker dette ølet hjemme i Norge er været et helt annet enn det det var den gangen jeg satt på en fortausrestaurant på halvøya Nessebar utenfor Sunny Beach. Denne gangen høljet det ned utenfor vinduet og raggsokkene fristet betraktelig mer enn badebuksa. Disse faktorene gjorde at Stolichno fungerte enda bedre enn i opprinnelseslandet. Jeg ga dette ølet 24 i 2011 og det står jeg ved! 24!

 

UKE 26, 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar