mandag 10. november 2014

Underlig Jul

Nøgne Ø, Norge. ABV: 6,5%

Kjøpt hos: Vinmonopolet.

"Underlig Jul er en underlig ale. Den er ment som en brobygger mellom øl og gløgg. Vi har brygget den med kanel, ingefær, kardemomme, koriander og nellik, og synes den passer til goro og fattigmann. Underlig Jul er verken filtrert eller pasteurisert. Vi anbefaler at det skjenkes med varsomhet i romslige, vide stettglass. Optimal serveringstemperatur er 10°C"


Første gangen jeg smakte dette ølet var jeg overbevist om at jeg hadde fått en flaske som var ødelagt. På den tiden var ikke slikt juleøl "hverdagskost" men etter hvert som årene har gått har jeg lært meg å sette pris på Underlig Jul og da gjerne som dessert-øl eller i kombinasjon med jule-snop som nøtter og marsipan. Ølet minner svakt om portvin. Og en siste ting, IKKE drikk dette til julemiddagen med mindre du liker ekstremt aparte smakskombinasjoner. 22.

UKE 46, 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar