mandag 24. november 2014

Jòl

Amundsen Bryggeri, Norge. ABV: 6%
Kjøpt hos: Vinmonopolet.

"Jòl - I Norge har det helt siden vikingtiden vært en tradisjon "Å drikka Jòl". Sterkt, maltrikt og gjerne smakssatt øl ble brygget, og drukket som et offer til de Norrøne gudene, og for å feire solas tilbakekomst. Vårt juleøl kombinerer gamle og nye tradisjoner, og krydres med knel og nellik. Jòl er et middels fyldig øl som gjerne kan nytes alene, eller med tradisjonell julemat."


Jeg husker meget godt mitt første møte med dette ølet. Jeg gikk på den tiden på et bedriftsøkonomi-studium i regi av BI og Coop hvor man ble innkvartert på et slitent Thon-hotell på Skårer. Som en avveksling til dette "noe tørre" kurset og den ellers luksuriøse tilværelsen som rådde på hotellet tok undertegnede og en studiekompis en helaften på Amundsen med Champions League og øldrikking. Mye har skjedd siden den gang, Jeg har forlatt Coop, jeg har ikke fulgt med på Champions League på ett par sesonger, og sist men ikke minst, Amundsen Jol har endelig kommet på flaske! Dette er juleøl slik jeg liker det! Krydret, mørkt, passe brent, passe søtt....men jeg personlig ville vært forsiktig med å slå dette ølet i glasset til julemiddagen. Heller til kaker. 23.

UKE 48, 2014

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar