fredag 19. april 2013

Oppvåkningen

Jethro Tull: Aqualung. 1971.


-Aqualung-
-Cross-Eyed Mary-
Cheap Day Return-
-Mother Goose-
-Wond'ring Aloud
-Up To Me-
-My God-
-Hymn 43-
-Slipstream-
-Locomotive Breath-
-Wind Up-
Først ut i denne nye spalten er skiva som for alvor satte sine spor hos meg, og den dag i dag definerer ganske godt hvor jeg befinner meg smaksmessig rent musikalsk.

Når Fatter'n en gang på 80-tallet fant ut at han sku lære poden ett og annet om musikk var det denne skiva han satt på. Mine musikalske forbilder frem til denne hendelsen hadde stort sett bestått av: a-ha, Vazelina Bilopphøggers og 4 oversminkede karer fra New York.

-Hør på detta du gutt! Se på detta bildet! Sånn så dom ut!

Ikke nok med at det var en ekstremt uggen uteligger på coveret, men Fatter'n hadde satt på side 2 (jada detta var før cd'n) og første låt jeg ble presentert for var "My God". En skremmende 7 minutters affære komplett med messende dommedagskor og fløytesolo. Jeg hadde aldri hørt noe lignende! Dette var akkurat som skrekkfilm, både skummelt og fascinerende!

Skiva er Tull's fjerde album og var plata som for alvor fikk fart på karrieren til bandet. En fyldig artikkel finner du her.

Skjelden har vel Luton's rennestein blitt skildret mer poetisk enn på denne skiva: -Sittin' on a park bench, eying little girls with bad intent, drying in the cold sun, watching as the frilly panties run....

Plata er en perfekt miks av klassisk skaug-prog, britisk folk og dommedagsrock.


Spesielt anbefalte låter: Aqualung, My God, Locomotive Breath.

Interessante coverversjoner: Helloween-Locomotive Breath, Iron Maiden-Cross-eyed Mary, og Alabama Thunderpussy-Hymn 43.

Er du en av de som fortsatt kjøper skiver, så finner du en finfin deluxe versjon av mesterverket her.

Anbefalt øl: Sheperd Neame Spitfire.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar