lørdag 13. oktober 2012

Oppkjøring til landskamp.


I anledning Vm-kvalikkampen mellom Sveits og Norge inviterte jeg Tor Simen en tur opp på Elmers kro for en rolig ølsmaking.


Vi lette innerst i være respektive kjØLeskap denne ettermiddagen og hadde dermed en meget spennende septett vi skulle gjennom.


Det hvite håp hadde nylig vært i Italia så vi startet med ett par IPA'er fra pastalandet, først ut var Open fra Birra Baladin. Meget fruktig, kunne sammenligne den med Punk, ikke utpreget kraftig humlet. 18.
ReAle Extra fra Birra del Borgo var nærmere en Amerikansk IPA med mer humletoner, ett meget godt øl, karakter 20.
Søgaard Bryghus i Ålborg har jeg tidligere besøkt og derfor var forventningene store til deres Espresso Stout, brygget av Anders Kissmeyer med kaffe fra KaffeMekka i Århus, et artig samarbeidsprosjekt og en meget god Stout. 21.
Den belgiske Pannepeut Old Monk's Ale fra De Struise Brouwers var en noe forvirrende øl, mye belgisk gjær i lukten men en noe "sølete" utseende som ødela helhetsintrykket. 16.
Glenn Hysen er vel en kar de fleste med interesse for fotball kjenner til og det Gøteborgbaserte Ocean har brygget IFK Gøteborg's offisielle supporterøl, Glenn No 5. Ølet er visstnok en Ale men ved eventuell blindtesting hadde jeg nok tippet på pilsner. Denne falt selvsagt noe igjennom etter en forholdsvis tung åpning så vi endte på 15. Trur uansett den egner seg godt for bøtting før man går for å heie på BlåHvit.
Stronzo fra København kjenner jeg ikke stort til og denne Brown Ale'n dro jeg bare tilfeldig med meg fra Havnesuperen i Fredrikshavn men Brown Stronzo var et meget vellykket øl uten noe særlig dilldall. 19.
Sistemann ut var Skull Splitter fra Orkney Brewery. En Scotch Ale med et utrolig tøft navn samt en matchende etikett. Desverre ble alko-stikket altfor fremtredene og vi endte opp med en skuffende 11.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar