fredag 9. oktober 2015

Høsttur til Kreta

Kastalia Village, hotell på bygda!
Jeg har jo hatt i overkant laaang høstferie på skattebetalernes regning, fruen hadde en ferieuke til overs, prisene var lave så vi kastet oss likegodt på nærmeste fly til Kreta. Med tanke på den fantastiske sommeren Norge har velsignet oss med i år var det ganske så behagelig å komme seg ned i sola en ukes tid. Underberg ble hamstret, og noen få timer senere var vi på plass ved bassenget.

David Hasselhoff kan ta seg en bolle!
Vi bodde så og si på den kretiske landsbygda så utvalget på ølfronten var ikke overdådig, men så lenge man har fint vær og stemningen er god er det ikke noe i veien for å slukke tørsten med de kommersielle gigantene, Mythos og Fix.

Markedslederen. Ikke uten grunn, ganske så god.
(Så kan folk få hakeslipp i hipsterskjegget sitt).
"Fix Hellas", så sant som det er sagt!
Jeg prøvde å få til en liten spasertur hver morgen, noe som gjorde at jeg stadig vekk snublet over nye butikker og småsjapper (eller Super Market som det heter i syden...). Dette førte igjen til at jeg faktisk klarte å opprettholde et noenlunde "decent" utvalg i leiligheten til enhver tid.

Resultatet etter en kjapp morgentur til Carrefour. Ikke verst!
Siden vi var bosatt såpass ruralt ble det både bil-leie og noen bussturer til mer sentrale strøk iløpet av uka. Dette medførte at vi fikk oppleve svært så autentisk kultur, samt et meget autentisk uvær i fjellet der vi i tillegg klarte å kjøre oss bort ganske grundig (igjen: meget autentisk).

Det er viktig med standsmessig kjøretøy, også utenlands.
Det nærmeste stedet med "futt & fart" var turiststripa, Platanias. Et erke-syden med sportsbarer og pizzamenyer så langt øyet kunne se. Her hørte man stort sett norsk på alle gatehjørner og for å gi et lite eksempel på hvor turistifisert dette stedet var, kan jeg fortelle at på en av fotballpubene viste de Premier League på en liten tv, mens Molde-Rosenborg gikk på storskjerm....jada.

Brewdog & Guinness, sikre tegn på sivilisasjon.
Vi besøkte også byen Chania og her var det steder som hadde et respektabelt urvalg på ølfronten. Avalon Metal Cafe var ett av dem, der også musikken passet "The Solbakkens".

Menyen på Avalon.
Et annet sted jeg vil trekke frem er "Plaka". Denne øl-cafeen ligger litt utenfor allfarvei, men hadde en omfattende ølmeny (mye gresk mikrobrygg) og ikke minst et interiør som gjør stedet verdt et besøk.

Plaka. Hippie-vinyl-DJ-øl-cafe.
En uke går så altfor fort, men vi koste oss vi, og som jeg har sagt så mange ganger, syden er ikke stedet for ølturister. Personlig er jeg ikke mer pretensiøs enn at jeg synes lyse lagere smaker fortreffelig både i sola, på balkongen og ved bassenget jeg.

Takk for turen Runa!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar